
- Állami szolgáltatások
- Fogyasztóvédelmi panaszvonal
- Itt be lehetne jelenteni olyasmit, amit máshogy csak feljelentéssel lehetne elérni, például nincs vagy a tulajdonos nem hajlandó panaszkönyvet adni
- Fogyasztóvédelmi tanácsadás
- Ezt akkor lehetne felhívni, ha mondjuk garancia ügyintézés közben nem vagyunk biztosak valamiben, vagy úgy érezzük, becsaptak. Szakértői tanácsadással mindenki magabiztosabban lép fel.
- Szélsőséges esetben szükség lehet szakember kihívására. Ezt az állam térítés ellenében megtenné szükség esetén.
- Fogyasztóvédelmi panaszvonal
- Versenykorlátozások megszüntetése
- A fogyasztói hűségszerződések versenykorlátozó hatásúak, ezért meg kell szüntetni őket.
- A szolgáltatók előszeretettel hivatkoznak arra, hogy a hűségcsomagok kedvezően befolyásolják az árakat, ezért hasznosak a fogyasztók számára. Ez nem igaz, a hűségszerződések korlátozása erősítené a versenyt, emiatt az árak ugyanolyanok alacsonyak lennének, ha nem még alacsonyabbak. Ha a fogyasztók, bármikor könnyedén válthatnának szolgáltatót, akkor a szolgáltatók csak minőséggel versenyezhetnének, és ez bonyolultabb feladat, mind a versenykorlátozás.
- A banki hitelek váltásakor a felmerülő extra költségek versenykorlátozó hatásúak, ezért meg kell szüntetni őket.
- A fogyasztói hűségszerződések versenykorlátozó hatásúak, ezért meg kell szüntetni őket.
- Garancia
- A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a fogyasztó a terméket vásárlás előtt működés közben megtekinthesse.
- Amennyiben a forgalmazó nem teszi lehetővé ezt, vagy a fogyasztó nem kíván élni a lehetőséggel, akkor a fogyasztó 3 napig indoklás nélkül elállhat a szerződéstől.
- A javításra illetve a garanciális ügy bármilyen más rendezésére a termék jellegétől függően 15 illetve 30 napon belül törekedni kell, azonban kétheti rendszerességgel tájékoztatni kell a fogyasztót a javítás menetéről (email, sms, telefon; a fogyasztó kérése szerint). Ennek elmulasztása esetén indokolt esetben meg kell büntetni a forgalmazót. Amennyiben a garanciális ügyintézés 60 nap után sem vezet eredményre a fogyasztó indok nélkül elállhat a szerződéstől, és a vételár teljes összegét vissza kell fizetni, értékcsökkenést elszámolni nem lehet.
- A tartós fogyasztási cikkekre kötelező, értékarányos garanciát (jótállás) kell bevezetni (kivéve a kopóalkatrészek). Ennek a minimuma 1 év (5,000 forinttól) maximuma 6 év (3,500,000 forinttól). 5000 forint alatt fél év vagy nincs, ez a termék jellegéből következik.
- A jótállás teljes időszaka alatt a bevizsgálás összegét mindig a forgalmazó állja. Az állam bizonyos mértékű kompenzációt fizet a forgalmazónak, amennyiben a bevizsgálás során egyértelművé válik, hogy a fogyasztó okozta a meghibásodást. Amennyiben a bizonyítás a fogyasztóra hárul (például szavatosság esetén 6 hónap után), akkor a forgalmazó megelőlegezi a bevizsgálás összegét a fogyasztónak, és az ügyintézés a megszokott módon történik. Ha a fogyasztó nem rendeltetésszerű használatából fakad a hiba, akkor az állam és a fogyasztó közösen átvállalja ezt az összeget.
- A szolgáltatásokra is kell garanciát vállalni, amennyiben a szolgáltatás jellege ezt lehetővé teszi
- Például: háztartási gép javításra kötelező garancia 6 hónap
- Közüzemi szolgáltatásokra minőségi és rendelkezésre állási mutatókat kell meghatározni. A mutatókat valamint a szolgáltatás egységárát meghatározott formátumban be kell nyújtani az államnak, aki közéteszi az információt. Amennyiben a szolgáltató nem tudja teljesíteni az általa megadott értékeket, kötbért köteles fizetni a fogyasztónak.
- Érdekellentét esetén a jogi eljárást első körben mindenképpen a békéltető testület végzi. Ha a döntés az elmarasztalt fél nem fogadja el, akkor kerülhet az ügy bíróság elé.
- Ha az ítélet során elmarasztalt fél a szolgáltató/forgalmazó
- Megtéríti a fogyasztó kárát, a per költségét valamint fájdalomdíjat fizet, amelyet a termék árának figyelembe vételével állapít meg a bíróság
- Megtéríti a fogyasztó kárát, a per költségét valamint fájdalomdíjat fizet, amelyet a termék árának figyelembe vételével állapít meg a bíróság
- Ha az ítélet során elmarasztalt fél a fogyasztó
- Kifizeti a per költségének egy hányadát, melyet a a per tárgyaként szereplő termék/szolgáltatás árának figyelembe vételével állapít meg a bíróság.
- Ha a bírósági ítélet megegyezik a békéltető testület határozatával, akkor az elmaraszt fél által fizetett fájdalomdíj (forgalmazó) / perköltség (fogyasztó) megduplázódik.
- Ha az ítélet során elmarasztalt fél a szolgáltató/forgalmazó
- A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a fogyasztó a terméket vásárlás előtt működés közben megtekinthesse.