4 éves terv

... Egyvalamit azonban tehetek. A magam laikus módján összeállíthatom a saját programomat, egy olyat, amire szívesen szavaznék. De mivel tudom, hogy sok dologban tévedek, ezért vitára bocsájtom az elképzeléseimet, és azt szeretném, ha megvitatnánk, kijavítanánk és kiegészítenénk. És ha majd végeztünk, megtehetek annyit magamért és másokért, hogy kinyomtatok egy-egy példányt, odamegyek a képviselőkhöz, akik engem akarnak képviselni, és azt mondom neki: ezt akarom, csináld ezt. És ha nektek is tetszik a nagy mű, akkor tegyétek ti is ezt. Hátha.

Friss topikok

Az inkompetens BKV vezetés új mesekönyvéről

2008.02.27. 22:14 :: Raszputyin

Sokan megénekelték már, hogy mekkora marhaság a BKV járatritkítási terve. A vállalat ígérete természetesen az volt, hogy az utasok ezt meg sem fogják érezni. Eleve szkep­tikusan fogadtam a meg­jegyzést, azonban azt be kell látni, hogy elméle­tileg lehetséges racionálisan, az igényekhez igazítva szűkíteni a tömegközlekedési kínálatot. Azonban idővel kiderültek a konkrét elképzelések, és megint bebizonyosodott, hogy a cégnél a munkájukat lelkiismeretesen, teljes odaadással végző magas kvalifikált szakértők dolgoznak.

Ehhez csak néhány saját tapasztalatot szeretnék hozzáfűzni. A VEKE által feldolgozott paraméterkönyvből emelnék ki néhány részletet:

34-es busz

Békásmegyer, Újmegyeri tér és Rómaifürdő között közlekedik, Rómaifürdő és Szentlélek tér közötti szakasza pótlás nélkül megszűnik. (!)
Csuklós helyett szóló, alacsonypadlós autóbusszal közlekedik. Hétvégén a 34-es mai 20 perces követése helyett 30 percenként közlekedik. A megszűnik 145-ös
járatot is pótolja Békásmegyer Duna melletti részén. Sújtás úti betérése vélhetően felhagyásra kerül.
A 34-es busz eredeti célja, hogy a Római parton utaztassa az arra járó, pihenésre áhítozó embereket. Mondanom sem kell, hogy az ideális kikapcsolódás nem úgy kezdődik, elmegyünk az akkor már túlzsúfolt HÉV-vel a Római fürdőig, majd várunk 30 percet a buszra. És főleg nem így végződik visszafelé. Emellett már nem lesz lehetőség arra, hogy kikerülve a utasforgalom főfolyamát lassabban ugyan, de kényelmesen eljuthassunk Békásmegyerről, Csillaghegyről és a Pók utcai lakótelepről a belvárosba csupán két busszal (34, 6).

42-es busz
Új száma 142-es. Békásmegyer, Újmegyeri tér és Rómaifürdő között közlekedik, Rómaifürdő és Szentlélek tér közötti szakasza pótlás nélkül megszűnik. (!)
Ezzel Békásmegyerről nem lehet többé közvetlenül eljutni az óbudai lakótelepre.
Csuklós helyett szóló, alacsonypadlós autóbusszal közlekedik. Hétvégén a 42-es mai 20 perces követése helyett 30 percenként közlekedik.
Eredetileg az lehetett a vonal célja, hogy szedje össze Csillaghegyen az utasokat, és vigye egyenesen az Árpád hídhoz. A változtatással értelmetlenné válik a járat, hiszen inkább fognak az emberek akár fél kilométert sétálni  a HÉV-ig, ahelyett, hogy várjanak 20 percet vagy fél órát egy buszra, amiről egyébként is át kell szállni a HÉV-re.

145-os és
146-os buszok
145: Megszűnik, helyette a 34-es busz járja be az útvonalát. A kiszolgálás így reggeli csúcsban 7-8 helyett 15, délután 10 helyett 15, hétvégén 20 helyett 30
percenként történik.

146: Megszűnik, helyette a 42-es, új számán a 142-es busz járja be az útvonalát. A kiszolgálás így reggeli csúcsban 6 helyett 15, hétvégén 20 helyet 30 percenként
történik.
Nos, ez már a teljes kreténség kategória. Az említett két járat célja az volt, hogy ráhordja az embereket a HÉV-re, és szétszórja a lakótelepen az érkezőket. Ennek megfelelően a buszok menetrendje tökéletesen össze volt hangolva a HÉV menetrendjével és az útvonal is célszerű volt. Ezeket a járatokat kiváltani nem lehet, különösen nem olyan járatokkal, amelyek útvonala teljesen más és menetrendje köszönő viszonyban sincs az eredetivel. Tehát az tudom mondani, hogy a négyből megmaradó kettő járat teljesen értelmetlen.
Veszek egy autót.


Összegezve ez nem csak hogy fejlesztésnek abszurd, de a racionális leépítéstől is mérföldekre van. Ezek első kézből való tapasztalatok, de várom kommentek formájában a hasonló, jól átgondolt változtatásokat is.

9 komment

Címkék: bkv aktuális környezetvédelem

A bejegyzés trackback címe:

https://4evesterv.blog.hu/api/trackback/id/tr12357395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valaki 2008.02.28. 06:22:44

Nézd, nem értek egyet a járatritkítással általában, de az azért a ló túloldala, hogy szerinted egy 30 percenként járó buszra egy átszállásnál MINDIG 30 percet kell várni.

Sőt! Ha komplex tervben gondolkodnak (én látok erre mutató jeleket), akkor ezeket a 15-30 percenként járó járatokat össze lehet hangolni, tehát összességében az ELJUTÁSI IDŐ (odagyaloglás+utazás+átszállás+utazás+elgyaloglás) nem feltétlenül lesz rosszabb.
Mi lenne, ha pl. egy 30 percenként járó járathoz egy 20 percenként járó buszt akarsz illeszteni? Az egyik esetben 10 perc feletti átszállási időd lesz, amásiknál "mínusz 10 perces", tehát ugyanúgy kétszer lesz átszállási lehetőség, cask átlagosan 5 perces átszállási időben ("nulla" és tíz perc), míg két 30 perces járatnál mindkét esetben lehet "nulla" perces (értsd: néhány perces) átszállási lehetőség.

Ilyen van pl. a szentendrei hévnél Pomázon Csobánka felé. Ott TUDOM, hogy minden órában van járatom Szentendrére, ahol TUDOM, hogy mindig van csatlakozás Csobánkára.
Igaz, csak óránként járó buszról van szó, de ez kiszámítható, jobb, mintha 40-50 percenként ("sűrűbben") járna.
Néha a kevesebb több is lehet.

Nem tudok minden részletet, de több esetben úgy látom, hogy ilyen rendszerben (is) gondolkodtak, és ez jó is lehet.

Lehet kritizálni, de azért ésszel!

valaki 2008.02.28. 06:24:42

Még annyit, hogy a konkrét példában mindenhol a 30-15-7,5 perces követési rendről van szó, ami az egyenletes követés mellett a csatlakozásokat is jól tudja biztosítani. Nem értem, hogy ezt miért nem kommunikálják...

Zébé 2008.02.28. 09:13:19

Félóránként fognak járni szénné tömött buszok. Ez itt a lényeg. Az alacsonypadlós szóló az a BKV-nál ma a 412-es Ikarus, ami hipp-hopp tele tud lenni. Főleg ekkora követésnél. A lényeg az az, hogy nagyon durva férőhely-kapacitás csökkentést hajtanak végre.
Másik: Ismerem jól a békávés hangolásokat, ahogy csatlakozni tudnak 15-20 percenként járó buszok, hévek, stb. Csepelen lakom, hétvégén jóval hamarabb elindulok, mert bár konkrét indulások vannak emghirdetve az 59-es busznak, valahogy igen gyakran sikerül 2-3 perccel később indulnia, bezzeg a HÉV az pontos. Jelen szervezettség, fegyelem és technikai színvonal mellett pofátlan cinizmus a csatlakozásokra és a hangolt járatokra hivatkozni.
Békásmegyer, Kaszásdűlő, Pók utcai ltp. forgalmát mind rálőcsölni a szentendrei HÉV-re, nos ilyet az talál ki, aki cska a térképet nézi és egyik vonal olyan neki mint a másik. Ha olyan térkép lenne előtte, amin rajta vannak a magasfeszültségű távvezetékek is, félő, hogy rászervezne utasforgalmat arra is (milyen jó, az egyenesen megy...), minden mást megszüntetve a környéken.

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2008.02.28. 12:09:48

Valaki:

Természetesen igaz, amit írsz, 30 perces követési időt matematikaileg átlagos 15 perces várakozást jelent, az eddigi átlagos 10 helyett. De elég EGYSZER 30 percet várni, és máris elgondolkozol az alternatív lehetőségeken. Harminc perc pedig bőven elég arra is, hogy találj egy, a BKV-nál jobb megoldást.
A példád szerintem rossz. Tegyük fel, hogy 30 percenként érkezik a busz, mondjuk egészkor és félkor. A húsz perces követésű járat mondjuk egész.05-kor megy, mert bevárja a harminc percest. Ugyanebből a járatból 20 perc múlva, egész 25kor indul egy új, de üresen, mert nem várta meg a fél kor érkező másik járatot. 5 perc múlva befut a következő félórás busz, és várnak 15 percet a 20 percenként induló járatra, ami a 20 perces menetrendje szerint egész.45-kor indul. A Csobánkai példád nagyon jó, mivel ott ráhordó busz van, aminek nem ütemes, hanem igazodó menetrendje van. A 34-es busz az új könyv szerint ütemes menetrendű lesz, aminek a HÉV napszakonkénti is változó (és az új terv szerint ritkuló) menetrendjének az égvilágon semmi köze.

gaborpesti 2008.02.28. 14:42:17

Az a hév pont sűrűsödni fog. Tölünk veszik el őket (Dunaharaszti).

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2008.02.28. 15:04:35

Szentendrei HÉV: Első jármű 3:45 helyett 4:30-kor indul.
Békásmegyer és Szentendre között a reggeli csúcsidőben 7-8 helyett 12 (tanítási szünetben 12 helyett 15), a délutáni csúcsidőben 12 helyett 20, este 15-25 helyett 30 percenként közlekedik. Hétvégén a tavasztól őszig ma érvényes 20 perces menetrend helyett 30 perces követest tartalmaz a javaslat.
Batthyány tér és Békásmegyer közötti belső szakaszán reggel csúcsidőszakban sűrűbben 5 helyett 4 percenként (régóta tervbe vett és előkészített fejlesztés) közlekedik. Délután 6-rol 6-7 percre ritkul (óránként 1 szerelvény). Hétvégén a belső szakaszon a követés 10-ről 15 percre ritkul.

Csúcsidőben valóban van egy időszak, amikor gyakrabban jár (ez már nagyon régen aktuális probléma), de a többi időszakban ritkábban. Erre az időszakra vonatkozott az összehasonlítás a 34-essel. A HÉV-et nem emeltem be a posztba, mert bár szerintem ezt sem kéne, de ezzel még lehet élni.

Roltii 2008.02.28. 17:16:26

a hév reggeli sűrítéséről ezer éve mondta nekem (cirka 10 éve) egy közlekedésmérnök, hogy azért nem lehet sűríteni, mert ellehetetleníti az autós átjárókat (békás, csillaghegy,római,aquincum,kaszás). Na, azóta épült X új lakópark, közlekedés megoldatlan. Ha reggel sűrítik, akkor egyszerűen nem lehet majd kijutni a szentendrei útra a hegyfelőli oldalon (már most is érdemes megnézni mi van az aquincumi átjárónál: 3 sávból fordulnak ki egyszerre, és így is maradnak autók ott).

Terapeuta 2008.03.01. 11:40:29

A bizber is akadálya volt a sűrűbb közlekedtetésnek...
süti beállítások módosítása